Residenties
NIEUW GELUID #4
Nieuw Geluid is een muziektheaterlab, opgezet door Theater Sonnevanck, Theater a/d Rijn (aangesloten bij De Nieuwe Oost), Orkest de Ereprijs en ArtEZ Muziektheater. Nieuw Geluid biedt ruimte om muziektheater als genre te onderzoeken voor een jong publiek en eerste proeven te testen.
Wieke van Rosmalen
muzikaal performer
Wieke van Rosmalen (Nijmegen, 1996) studeerde in 2019 af aan de Performance opleiding van Toneelacademie Maastricht. Ze is werkzaam als muzikaal performer en theatermaker en schrijft daarnaast muziek voor installaties en voorstellingen. Vanaf 2026 zal ze met haar nieuwe collectief onderdeel zijn van Orkater – De Nieuwkomers.
WACHT
Voor WACHT wil ik het fenomeen ‘Wachtmuziek’ onder de loep gaan nemen. Altijd als we ‘in de wacht’ staan draait er muziek die ons bezig moet houden, terwijl we dat ene doen waar we als mens vaak slecht in zijn; niets doen, wachten.
Je staat in de wacht. Je wacht. Je kan eigenlijk niet wachten, maar je hebt niet echt een keuze. De soundtrack van het wachten is een niet aflatende compositie van slow jazz, classic rock, pop, indie of een stijl die je niet kan thuisbrengen. Het herhaalt zich eindeloos en wordt afgebroken op de raarste momenten met een stem die informatie geeft waar je helemaal niets aan hebt. De wachtmuziek irriteert je mateloos, maar de telefoon wegleggen kan niet, want voor je het weet leg je hem precies weg op het moment dat er aan de andere kant van de lijn eindelijk een plekje voor je is. En dan heb je voor niets zo lang gewacht.
Het onderzoek
Als primair onderzoek wil ik de muzikale voorwaarden voor wachtmuziek gaan vastleggen en kijken naar wat wachtmuziek, wachtmuziek maakt. Is het een bepaald akkoordenschema? Zijn het specifieke instrumenten? Of heeft het met de context te maken? Ik wil ook onderzoeken hoe ver we wachtmuziek kunnen losmaken van onze perceptie hiervan. Kan metal ook wachtmuziek worden? En hoe schurend (bijvoorbeeld harmonisch en ritmisch) kunnen we de muziek maken?
Ik zie het project ook als een laatste ode aan wachtmuziek. Doordat we minder bellen, en dingen steeds vaker over het internet regelen, horen we minder vaak wachtmuziek in ons leven. Daarom wil ik haar nog één keer in al haar (irritante) glorie uitvergroten.
Het lijkt me van toegevoegde waarde om dit met een groep jonge muzikanten/performers te onderzoeken. Hoe vertalen zij wachtmuziek? Wat betekent wachtmuziek voor hen? Hoe verhouden zij zich tot de thematiek van wachten en wachtlijsten? Dit wil ik samenbinden met een onderwerp dat voor mij onlosmakelijk verbonden is met wachten, al helemaal voor jongeren, bijvoorbeeld de wachtlijsten van de GGZ.
Samenwerking
Samen met componist en zangeres Sanne Huijbregts en schrijver Maxine Palit de Jongh wil ik dit onderzoek graag doen onder de vleugels van Nieuw Geluid.
Ik denk dat muziektheater aansprekend kan zijn voor jongeren omdat het een extra taal met zich meebrengt die verder gaat dan alleen het hoofdelijke. Ik kan me bijvoorbeeld nog goed herinneren dat ik toen ik nog op de middelbare school zat soms moeilijk via ratio bij mijn gevoel kwam. Je krijgt de hele dag al zoveel informatie binnen op school, bij je bijbaan, in je vriendengroep, dat als ik dan eens naar een voorstelling ging in de avond al die andere teksten niet meer bij me binnenkwamen.
Ik denk dat muziek daarin een factor kan zijn die ervoor zorgt dat je jongeren directer kan bereiken en dat vind ik er zo krachtig aan. Je krijgt namelijk opeens iets binnen wat je niet perse direct hoeft te begrijpen om te kunnen voelen.